elles-mireille.reismee.nl

Deel 7

Deel 7,

Lieve lieve mensen in het koude Nederland,

Gisteren kreeg ik bericht van Roberto dat heel onverwacht Boudewijn Struijk, een partner van Advance Groep is overleden. Wat een verschrikkelijk nieuws. Lieve mensen van Advance heel veel sterkte. Het was voor het eerst dat ik voelde dat ik thuis hoorde om er voor Roberto te zijn. Een heel dubbel gevoel; hier in Afrika heel veel mensen helpen en in Nederland net die ene belangrijkste niet te kunnen helpen. Gelukkig ben ik van de feiten en besefte me dat ik met die gedachte niemand help. We hebben contact gehad en het is goed.
Wat een kanjers heb ik thuis; als zij niet zo positief op mijn wens om hiernaar toe te gaan hadden gereageerd was ik hier nu niet.
Lieverds bedankt voor alle steun. Ik beloof dat jullie me binnen een week na thuiskomst weer weg wensen. Dat zeurende, zingende, altijd dansende met de muziek veel te hard en bemoeiende mens.

Nu weer naar hier. Mireille is helemaal happy; eindelijk vroeg iemand of ik haar moeder was ipv haar tweelingzus. Het was wel een patiënt maar toch, dat mag de pret niet drukken. Ik heb maar even meegespeeld. Mireille happy, ik happy!!!
Zij krijgt het steeds drukker met verzorgen van wonden. Ongelofelijk waar ze mee binnenkomen. Neen eigenlijk toch niet als je weet dat ze waarschijnlijk lange tijd aan kettingen hebben gelegen en er niet naar hen is omgekeken. Zo goed dat Mireille er is hier. Ze wordt al de dokter genoemd. Ik mag af en toe assisteren. (Heel fijn!!!! )
Het is wel lastig omdat we niet weten of er na ons vertrek iemand is die met deze medische verzorging doorgaat.
Maar goed; alle kleine beetjes helpen. Ook de zalf Dermel van Dosmedical doet hier wonderen. We zien echt verbetering op allerlei huidaandoeningen en genezing van wonden en littekens. De patiënten bewaren de tubetjes als een grote schat onder hun kleding. Ze slapen sowieso met hun kleding en schoenen/slippers (als ze die hebben) want stelen is een grote hobby binnen Tanka Tanka. Ook dat is wel weer te begrijpen als je helemaal niets hebt. Er is genoeg kleding beschikbaar maar ze vinden hun eigen kleding van thuis heel belangrijk. Dat is een stuk van hun identiteit en nog het enige wat hen aan thuis verbind.

Op dit moment zijn er zelfs patiënten die bang zijn dat ze eerder naar huis mogen dan dat wij vertrekken. Een groter compliment heb ik in mijn hele leven nog niet gekregen. Heel heel bijzonder.
Er is er een die speciaal terug wil komen om mijn moeder te ontmoeten. Waarschijnlijk is hij nog wel even in Tanka Tanka dus dat is ook weer opgelost.
Zelf heb ik een vader van een patiënt ontmoet die in huilen uitbarsten en me bedankte voor mijn tijd die ik aan zijn zoon besteed. Het kost familie vaak veel tijd en geld om op bezoek te komen. Hij vroeg me of ik met hem wilde blijven praten om er zo voor te zorgen dat hij niet weer ontsnapt.
Het blijft mooi te ervaren wat je met aandacht en tijd kan bereiken. Zo simpel, echt. Iedereen kan dit en ieder mens vindt een arm om zijn schouder op z'n tijd fijn.
Deze jongen zal ik nooit vergeten zoals zoveel patiënten.
Tanka Tanka is een heel bijzondere plek op aarde.

Dinsdag hoog bezoek op Tanka Tanka gehad. The minister of Health Omar Sey
Hij kwam met een hele delegatie waaronder de medisch directeur dr. Amar van RVH (hospital) vanuit Banjul. Het was een bijzonder positieve bijeenkomst waarbij de noodzaak van verbetering goed naar voren kwam. Er zijn onderling diverse afspraken gemaakt voor de toekomst . Onder anderen op het gebied van opleiding van personeel, voorziening van meer medicatie en verbetering van structuur binnen Tanka Tanka. Allemaal heel fantastisch!!!!.

De afgelopen dagen is het behoorlijk afgekoeld. Dus zijn De alpenzusjes natuurlijk direct verkouden geworden. We hebben zelfs een trui aangehad. Deze week had ik ook wel een emodipje. Veel ellende van patiënten en familie op m'n bordje gehad. Nu inmiddels een plekje gegeven. Gelukkig schijnt vandaag de zon weer. Zo ook weer in our mind.
Nou, zo vind ik het wel weer genoeg. Het is weer hoog tijd voor wat handwasjes, hier ook best een hele klus.....

Oke toch nog een vraagje: voor je de wasmachine aan zet denk je dan ooit wel eens, zou ik wel stroom hebben? Of check je wel eens voor je onder de douche stapt of er water uit de kraan komt??misschien iets om een keer bij stil te staan.....

Lieve liefies we vinden het welletjes en dikke kuzzzzzz voor jullie allemaal.
XX

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!